zaterdag 4 augustus 2012

De nieuwe GL van Mercedes



Bij Mercedes noemen ze de nieuwe GL de S-klasse van de offroaders. Zowel qua exterieur als qua interieur is de SUV volledig gewijzigd. Ondanks zijn nieuwe looks blijft hij zijn herkenbaarheid behouden. 

Bij de ontwikkeling ging de nodige aandacht uit naar de verbetering van het comfort. Ten opzichte van zijn voorganger beschikken de passagiers binnenin over meer elleboog- en hoofdruimte. Deze SUV beschikt standaard over zeven met leder beklede zitplaatsen, de toegang tot de laatste twee zitplaatsen werd verbeterd dankzij een nieuw EASY-ENTY systeem dat optioneel kan uitgerust worden met een elektronische bediening.
Centraal in het met kunstleder beklede dashboard vindt men een groot kleurenscherm, dat gebruikt wordt door de infotainment-, navigatie- en communicatiesystemen. De bediening verloopt via de COMMAND controller in de middenconsole. De optionele 360° camera maakt gebruik van vier camera's die vooraan, achteraan en in beide zijspiegels geïnstalleerd zijn. De beelden worden gebruikt om een bird's eye view te maken waarbij men zicht krijgt op het voertuig en de omgeving, een handige hulp bij het manoeuvreren.

De GL is een SUV die ook het zwaardere offroad werk aankan. Waar bij sommige SUV's vierwielaandrijving op de optielijst staat, wordt deze hier standaard aangeboden. De tweetraps verdeelbak biedt meer kracht en een betere tractie, wat van pas kan komen op een losse ondergrond zoals zand. De chauffeur wordt bijgestaan door allerlei elektronische rijhulpsystemen die zorgen dat men probleemloos kan vertrekken op hellingen, afdalen gebeurt met hulp van Downhill Speed Regulation (DSR) waarbij verschillende afdaalsnelheden kunnen gekozen worden. 

Om de wagen offroad de nodige bescherming te bieden, wordt gebruik gemaakt van een kunststof bodembekleding in combinatie met een verstevigde stalen bodemplaat die de motor moet beschermen. De AIRMATIC ADS luchtvering met adaptieve schokdempers verhoogt niet alleen het comfort van de passagiers, met behulp van de hoogste offroadstand kan de wagen beschikken over een maximale vrije hoogte van 306mm, bij het oversteken van een rivier beschik je over een waaddiepte van 600mm.

Mercedes introduceert drie nieuwe motoren bij de komst van de nieuwe GL. De 350 BlueTEC zescilinder dieselmotor is met een verbruik van 7,4liter diesel 20% zuiniger als zijn voorganger en haalt met 258pk een hoger vermogen dan voorheen (211pk). De motor voldoet nu reeds aan de EU6-emissienormen. De GL500 V8 benzinemotor is 18% zuiniger als zijn voorganger en verstookt gemiddeld 11,3 liter benzine tegenover 13,6 liter in zijn voorganger. Het vermogen is gestegen van 388 naar 435pk.

Waar je voorheen de GL enkel wat kon optuigen met een AMG-pakket bestaande uit vijfspaaks lichtmetalen velgen in combinatie met bredere spatschermen voor- en achteraan, wordt nu voor het eerst een AMG-motor in het vooronder van een GL gehangen. De 63 AMG met een 5,5 liter V8 biturbo heeft een vermogen van 557pk en spurt van 0 naar 100km/u in 4,9 seconden en haalt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250km/u. Het gemiddeld verbruik ligt op 12,3 liter per 100km. 

Niet enkel op het vlak van motoren werden inspanningen geleverd om het verbruik terug te dringen. Alle motoratisaties worden standaard gekoppeld aan een automatische 7-traps automaat. De GL werd op dieet gezet, waarbij gebruik gemaakt werd van lichtere materialen om zo het gewicht terug te dringen. Voor de GL350 4MATIC BlueTEC levert dit een gewichtsbesparing op van 90kg. Verder zorgt een start-stop systeem, een betere aërodynamica, banden met een lagere rolweerstand... voor een verbruik dat tot 24% lager kan liggen als voorheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten