zondag 26 augustus 2012

Zuinig en sportief onderweg met de VW Polo Blue GT


Wanneer men spreekt over kleine zuinige wagens, denken we onmiddellijk aan een Volkswagen Polo BlueMotion of een Toyota Yaris Hybrid. Een benzinewagen die veel rijplezier biedt en GTI aspiraties heeft, is het laatste wat in onze gedachte zou opkomen en toch is dit de missie die de Polo Blue GT heeft meegekregen.

Als de keuze voor een zuinige wagen gedreven wordt door ecologische motieven, is een benzinewagen een betere keuze. Dieselmotoren hebben weliswaar een lager verbruik en dus ook een lagere CO2 uitstoot dan benzinemotoren. Op hun beurt stoten benzinemotoren dan weer minder Koolwatersstoffen, NOx en fijn stof uit. Ter info: CO2 is verantwoordelijk voor de klimaatopwarming maar is niet schadelijk voor de gezondheid. Koolwaterstoffen, NOx en fijn stof zijn dit wel.

Ook wie veel korte ritten maakt (minder als 15km), vaak in de stad of op secundaire wegen rijdt, zelden de snelweg aandoet, slechts 15.000 km per jaar op de teller rijdt... kan beter kiezen voor een benzinemotor. Voldoet je rijprofiel niet aan de hiervoor opgesomde voorwaarden en wil je vooral de vinger op de knip houden, dan kies je beter voor een dieselmotor.

De Polo Blue GT is niet alleen de eerste Volkswagen maar ook de eerste viercilinder met cilinderuitschakeling. Voorheen was dit voorrecht, voorbehouden voor acht- en twaalfcilinders. Bij een lage of middelmatige belasting schakelt het Active Cylinder Management (ACT) de 2de en 3de cilinder uit. Door het uitschakelen van deze twee cilinders kan 0,4 liter brandstof bespaard worden, bij stadsgebruik kan de besparing oplopen tot 1 liter per 100km. Zodra de chauffeur het gaspedaal hard indrukt, gaan alle cilinders terug aan het werk. Via de boordcomputer wordt aangegeven of de motor op twee of vier cilinders loopt. Om het verbruik verder naar beneden te halen, werden verschillende technologieën overgenomen uit de Polo BlueMotion zoals bijvoorbeeld het start-stop systeem.

De 1.4 TSI met zijn 140 pk legt de spurt van 0 naar 100 km/uur af in 7,9 seconden en haalt een top van 210 km/uur. Opmerkelijk bij deze motor is dat het maximum koppel van 250 newtonmeter reeds beschikbaar is vanaf 1500 toeren per minuut en constant blijft tot 4000 tpm. Met deze prestaties doet de Polo Blue GT het stukken beter dan de Polo BlueMotion zonder al te veel te moeten onderdoen voor de Polo GTI. Ondanks deze mooie prestaties blijft het gemiddeld verbruik beperkt tot 4,5 liter per 100 km en heeft hij een CO2 uitstoot van slechts 105 g/km.

De sportieve prestaties van deze wagen worden benadrukt door het sportieve uiterlijk. Zo beschikt de wagen standaard over 17 inch lichtmetalen velgen met spaak design. Van de GTI neemt de Blue GT de achterspoiler, de achterbumper met diffuser en de voorbumper met geïntegreerde mistlampen en dagrijlichten over. Klein detail is dat het ventilatiescherm in de voorbumper overgenomen is uit de R-lline. De dorpels en de regen kanalen in de voorruit zijn afkomstig van de Polo BlueMotion. Het sportonderstel dat de wagen met 15mm verlaagt in combinatie met de speciale bodemplaat bekleding, verbeteren de aërodynamica en de rijdynamiek. Zodat de Blue GT gemakkelijk kan herkend worden, beschikt deze Polo vooraan over een zwart gelakte grille, zwarte buitenspiegels, een specifieke dubbele uitlaat achteraan en GT labels op de voor- en achterkant van de wagen.

Ook binnenin komt het sportief karakter van de Blue GT duidelijk naar voren. De deurstijlen en hemelbekleding zijn in het zwart uitgevoerd en vooraan zijn zwarte sportzetels met een nieuw ontworpen bekleding gemonteerd. Het instrumentenbord is overgenomen uit de Polo GTI. Zodat men niet kan vergeten dat men met een Blue GT onderweg is, wordt het lederen sportstuur afgewerkt met het Blue GT-label.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten