zondag 5 augustus 2012

Nieuw topmodel voor de Audi R8


De Audi R8 die sinds 2006 op de markt is, ondergaat een lichte facelift. Deze facelift gaat samen met de lancering van een nieuw topmodel, de R8 V10 Plus. Dit topmodel dat enkel als coupé verkrijgbaar is, zal het vorige topmodel, de R8 GT vervangen. 



De cosmetische wijzigingen aan de Audi R8 zijn eerder subtiel te noemen. Zo vind je vooraan de wagen nieuwe LED-koplampen, de bekende Audi single-frame grille is nu hoogglanzend zwart gelakt met horizontale verchroomde stijlen bij de V10-varianten en de voorbumper met drie dwarsbalken in de luchtinlaten is licht hertekend. De R8 V10 Plus maakt veelvuldig gebruik van met koolstofversterke kunststof (CFRP). Zo is dit materiaal terug te vinden in de front splitter (optioneel op de andere modellen), de behuizing van de buitenspiegels, de sideblades, de zijdelingse luchtinlaten, de diffuser achteraan en in de voering van het motorcompartiment. 

Achteraan zijn de nieuwe LED-lichten voorzien van een technologie waarbij het licht van de oranje knipperlichten uitvloeit in de richting die de chauffeur uitwil. De diffuser achteraan is opgetrokken naar boven en het uitlaatsysteem eindigt in twee ronde glanzende uitlaatpijpen. Bij de R8 V10 Plus zijn de uitlaatpijpen alsook de ontluchters naast de achterruit in matzwart uitgevoerd. Dat men ook oog moet hebben voor de techniek bewijst de optionele LED-verlichting die het door de achterruit zichtbare motorcompartiment verlicht, deze LED-verlichting is standaard op het topmodel.

Ook binnenin zijn de wijzigingen minimaal, tal van bedieningsknoppen en stijlelementen zijn afgewerkt met chromen strips of zwarte lak. Ook de wijzers in het instrumentenbord en de schaakpaddels zijn licht gewijzigd. Het vernieuwde R8 logo vind je terug op het stuur, de schakelpook/keuzehendel en de deurdrempels. De zetels zijn uitgevoerd in een combinatie van alcantara en leder of in fijn nappaleder. Bij een vollederen interieur zijn de comfortzetels, deurpanelen en de dakhemel (enkel bij de coupé) met een gestikt ruitenpartroon afgewerkt. Om de sportiviteit van de R8 V10 Plus te onderstrepen kunnen optioneel kuipzetels besteld worden die meer zijdelingse steun moeten bieden. Tot slot is standaard een geluidsinstallatie van Bang & Olufsen geïnstalleerd in het topmodel.

De met de hand gemaakte motoren zijn beschikbaar in drie varianten. In het instapmodel is een V8 4.2 FSI met 430pk in het vooronder gehangen, die de R8 Coupé met een S-tronic versnellingsbak van 0 naar 100 km/uur moet katapulteren in 4,3 seconden, de topsnelheid in deze instapper bedraagt 300 km/uur. De beide V10-varianten beschikken over een 5.2 FSI. De R8 V10 heeft een vermogen van 525 pk wat het mogelijk maakt om met een S-tronic versnellingsbak in de Coupé-variant van nul naar 100 km/uur te spurten in 3,6 seconden en een topsnelheid te halen van 314 km/uur. De R8 V10 Plus heeft 550 pk ter beschikking en gaat met een S-tronic in 3,5 seconden van nul naar 100 km/uur en haalt een top van 317 km/uur. In dit spurtnummer kan de chauffeur zich laten bijstaan door de launchcontrol, deze zorgt voor de start voor een verhoging van het toerental en een optimale wielspin, waardoor de wagen sneller uit de startblokken schiet.

De nieuwe S-tronic haalt de CO2 uitstoot omlaag met 22 gram/km en verbetert de sprint van nul naar 100 km/uur met drie tiende van een seconde. Qua prestaties scoort de R8 met S-tronic 7-traps automaat trouwens beter als deze met de handgeschakelde 6 versnellingsbak. Bij de S-tronic is de schakeloverbrenging in de eerste zes versnellingen sportief kort gehouden waarbij de topsnelheid in de zesde versnelling wordt gehaald. De zevende versnelling heeft een lange overbrengingsverhouding en wordt ingezet als overdrive om het toerental te verlagen wat moet resulteren in lagere verbruikscijfers. De schakelmanoeuvres gebeuren vrijwel zonder onderbreking van de trekkracht in honderdsten van een seconde en zijn dus nauwelijks merkbaar. Schakelen kan via de keuzehendel in de middenconsole of via peddels aan het stuur. De S-tronic is standaard gemonteerd op de V10 varianten waar de manuele versnellingsbak met 6 versnellingen op de optielijst staat. Bij de R8 V8 is de manuele versnellingsbak standaard gemonteerd en staat de S-tronic op de optielijst.

De Nieuwe Audi R8 zal vanaf eind dit jaar bij de dealers in de showroom staan. De basisprijs voor de R8 V8 Coupé bedraagt €113.500 en €124.800 voor de Spyder. De V10-varianten starten vanaf €154.600 voor de Coupé en €165.900 voor de Spyder. Het topmodel, de R8 V10 Plus heeft een basisprijs van €173.200.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten