dinsdag 4 september 2012

Porsche 911 Carrera 4 in première op autosalon Parijs



Met de Carrera 4 en Carrera 4S heeft de sportautofabrikant uit Stuttgart het modelaanbod van de in 2011 vernieuwde Porsche 911 uitgebreid. Van de vorige generatie van de Porsche 911 maakten de viewielaangedreven modellen 34% uit van de totale verkoop. De lancering van deze vierwielaangedreven 911 is dus een belangrijk moment voor Porsche.

Wat de Porsche 911 Carrera 4 onderscheidt van alle andere Carrera modellen is de vierwielaandrijving waarbij het vernieuwde Porsche Traction Management (PTM) zorgt voor een krachtverdeling over de 4 wielen. Hierbij houden sensoren constant het toerental van de 4 wielen, de langs- en dwarsacceleraties van de auto alsook de stuurhoek in het oog. Hierdoor kan de vierwielaandrijving onmiddellijk op de meest uiteenlopende weg- en weersomstandigheden reageren. Dit moet niet enkel zorgen voor meer veiligheid bij een sportieve rijstijl,  het zorgt er ook voor dat de wagen niet in de garage hoeft te blijven staan bij regen of sneeuw. 

De motoren in de Carrera 4 verschillen niet ten opzichte van de andere Carrera-modellen. In de Carrera 4 is achterin een 3,4 liter zescilinder boxermotor met 350pk gemonteerd. Deze motor in combinatie met een manuele zevenversnellingsbak, moet de Porsche Carrera 4 Coupé in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/uur stuwen, en bezorgt hem een topsnelheid van 285 km/uur. Een 3,8 liter zescilinder boxermotor kan men terugvinden in de Carrera 4S, deze motor levert 400 pk en in de coupé-versie met manuele zevenversnellingsbak werkt hij de spurt van 0 naar 100 km/uur af in 4,5 seconden en haalt een top van 299 km/uur. Ten opzichte van de achterwielaangedreven versies moet de Carrera 4 een tiende van een seconde inleveren tijdens het spurtnummer, ook op het vlak van de topsnelheid moeten de Carrera 4 en Carrera 4s enkele kilometers inleveren. 

De visuele verschillen tussen de vierwiel- en de achterwielaangedreven-versies zijn minimaal en blijven beperkt tot het exterieur. Vooraan beschikt de Carrera 4 over specifieke luchtroosters die de wagen een dynamischer uitzicht moeten geven. Ook beschikt deze Porsche over een bredere achterkant waarbij de wielkasten telkens 22m breder zijn, ook de gemonteerde wielen achteraan zijn breder (10 mm) dan bij de tweewielaangedreven-modellen. Zoals de traditie het wil bij de Carrera 4, zijn de achterlichten met elkaar verbonden door een rode lichtband. De S-modellen op hun beurt onderscheiden zich door de montage van andere lichtmetalen velgen (20 inch ten opzichte van 19 inch) en een dubbele uitlaat aan beide zijden. 

Deze wagen kan nu reeds besteld worden bij de Porsche-dealers. De Porsche 911 Carrera 4 en Carrera 4S zullen onmiddellijk beschikbaar zijn in zowel de coupé- als de carbriolet-versie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten